فیلتر روغن
کار اصلی فیلتر روغن در مدار موتور، تصفیه روغن موتور پیش از رسیدن روغن به سوی یاتاقان ها و سایر قطعات محرک موتور می باشد.
بنابر این فیلتر نیز دائماً مورد استفاده است، هر ثانیه ای که خودروی شما روشن است.
برای پیشگیری از بروز این اتفاقات بایستی به طور مرتب، به همان میزانی که در دفترچه راهنمای خودروتان گفته شده،
فیلتر خودروتان را عوض کنید.
فیلتر روغن یک قطعه مهم در سیستم روغنگیری خودروها و دیگر ماشینآلات است. وظیفه اصلی فیلتر ، حذف ذرات آلوده، رسوبات و آلایندههای موجود در روغن موتور است که در طول عملکرد موتور تولید میشوند. فیلتر با بهبود کیفیت روغن و حفظ تمیزی آن، عمر مفید موتور را افزایش میدهد و از آسیب به قطعات داخلی موتور جلوگیری میکند.
فیلتر عموماً از مواد متنوعی مانند الیاف سلولزی، پلیمرها و فلزات تشکیل شده است. ذرات آلوده موجود در روغن در هنگام عبور از فیلتر، به دلیل تراکم و ساختار خاص فیلتر، جدا شده و روغن پاکتر و خالصتر به قسمتهای مختلف موتور هدایت میشود.
بسته به نوع و مدل خودرو و همچنین شرایط کارکرد، فیلتر رون معمولاً در بازههای زمانی خاصی تعویض میشود. توصیه معمول برای تعویض فیلتر روغن، با توجه به شرایط سخت و نرمال رانندگی، در حدود 5,000 تا 10,000 کیلومتر است. با این حال، بهتر است دستورالعملهای تعویض فیلتر مشخص شده توسط سازنده خودرو را مطالعه و رعایت کنید.
انواع فیلتر روغن
متناسب با نوع و سیستم روغنگیری مورد استفاده متفاوت هستند. در زیر برخی از انواع رایج فیلترهای روغن را بررسی میکنیم:
- فیلتر روغن سلولزی: این نوع فیلتر از الیاف سلولزی تشکیل شده است. الیاف سلولزی درون فیلتر، ذرات آلوده را جذب و جدا میکنند. فیلترهای سلولزی عموماً قابلیت جذب ذرات کوچکتری را دارند و به صورت یکبار مصرف هستند.
- فیلتر روغن پلیمری: این نوع فیلتر از مواد پلیمری مانند پلیاستر، پلیپروپیلن و پلیامید ساخته شده است. فیلترهای پلیمری به دلیل ساختار خاصی که دارند، قدرت جداسازی بالا و عمر طولانیتری را دارند.
- فیلتر روغن فولادی: این نوع فیلتر از لایههای نازک فلزی ساخته شده است. فیلترهای فولادی قادرند ذرات آلوده را به خوبی جدا کنند و همچنین مقاومت بالا در برابر فشار و دما را دارند. این نوع فیلترها قابلیت تمیزکردن و استفاده مجدد را دارند.
- فیلتر روغن توربینی: این نوع فیلتر برای سیستمهای روغنگیری توربینها و کمپرسورها استفاده میشود. فیلترهای توربینی عموماً از فلزات مقاوم ساخته شدهاند و قدرت جداسازی بالا را دارند.
همچنین، بسته به نوع و مدل خودرو، ممکن است سیستم روغنگیری آن شامل فیلترهای متعددی باشد، مانند فیلتر روغن اصلی و فیلتر روغن ثانویه. فیلتر روغن اصلی معمولاً در مسیر جریان روغن قرار میگیرد و فیلتر روغن ثانویه برای تصفیه بیشتر روغن استفاده میشود.
در هر صورت، برای انتخاب و تعویض فیلتر مناسب، بهتر است همیشه به راهنمای تولید کننده خودرو مراجعه کنید و دستورالعملهای مشخص شده توسط سازنده را رعایت کنید.
ساختار و ساختمان فیلتر روغن
فیلتر روغن یک قطعه مهم در سیستم روغنکاری خودروها است که برای حفظ کیفیت و عملکرد روغن مورد استفاده قرار میگیرد. ساختار و ساختمان فیلتر به طور کلی شامل قطعات زیر است:
بدنه:
بدنه فیلتر معمولاً از فلز یا پلاستیک ساخته میشود. این بدنه دارای سوراخهای ورودی و خروجی است که به منظور عبور روغن از فیلتر استفاده میشود.
المان فیلتر:
المان فیلتر عمدهترین قسمت فیلتر است که وظیفه جداسازی ذرات ناخواسته از روغن را بر عهده دارد. فیلتر معمولاً از مواد نسوز و با قدرت فیلتراسیون مناسب ساخته میشود. مواد معمولاً در المان فیلتر شامل نوارهای الیافی، کاغذ فیلتر، پارچه فیلتر یا مش فلزی میباشند.
پیچ و مهرهها:
برای نگهداری المان فیلتر در بدنه، پیچ و مهرههای مناسب استفاده میشود. این قطعات کمک میکنند تا المان فیلتر به طور محکم در بدنه قرار گیرد و جلوی نشت روغن را میگیرند.
درپوشها:
فیلتر معمولاً دارای درپوشهایی است که به منظور دسترسی به المان فیلتر و تعویض آن استفاده میشود. درپوشها معمولاً با پیچ یا قفل متصل میشوند و برای جلوگیری از نشت روغن از آنها استفاده میشود.
کلاهک:
برخی از فیلترهای روغن دارای کلاهکهایی هستند که برای جداسازی ذرات بزرگتر و جلوگیری از ورود ذرات خارجی به المان فیلتر استفاده میشوند. این کلاهکها در بالای المان فیلتر قرار میگیرند و عملکرد بهتری را در جلوگیری از آلودگی روغن فراهم میکنند.
همچنین، در برخی از فیلترهای روغن مدارهای دیگری مانند بایپس و ترموستات نیز وجود دارد که برای حفظ جریان روغن در شرایط خاص مورد استفاده قرار میگیرند.
مهمترین هدف ساختار و ساختمان فیلتر این است که ذرات کوچکه آلودگی به روغن خودرو را جدا کرده و روغنی تمیز و با کیفیت را به سیستم روغنکاری ارائه دهد. به علاوه، ساختار و ساختمان فیلتر باید به طور مداوم و بدون نشت روغن کار کند تا از آلودگی سایر قسمتهای موتور جلوگیری شود.
لازم به ذکر است که ساختار و ساختمان فیلتر ممکن است بین تولیدکنندگان و مدلهای مختلف خودروها متفاوت باشد. بنابراین، برای هر خودروی خاص، بهتر است به دستورالعمل تولیدکننده و دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا اطلاعات دقیقی درباره ساختار و ساختمان فیلتر آن دریافت کنید.
عملکرد فیلتر روغن
فیلتر در سیستم روغنکاری خودرو وظیفه تصفیه روغن از ذرات آلودگی، ذرات خرده و رسوبات را بر عهده دارد. عملکرد فیلتر روغن به صورت زیر است:
ورود روغن:
روغن آلوده وارد فیلتر روغن میشود از طریق سوراخ ورودی در بدنه فیلتر. در این مرحله، روغن باید از طریق المان فیلتر عبور کند.
جداسازی ذرات:
المان فیلتر شامل نوارهای الیافی، کاغذ فیلتر، پارچه فیلتر یا مش فلزی است که ذرات آلودگی را جدا کرده و از عبور آنها جلوگیری میکند. المان فیلتر با اندازه مناسب منافذ، ذرات بزرگتر را نگه میدارد و روغن تمیز را عبور میدهد.
عبور روغن تمیز:
پس از جداسازی ذرات، روغن تمیز از طریق منافذ المان فیلتر عبور میکند و به سوراخ خروجی در بدنه فیلتر میرسد. در این مرحله، روغن آماده استفاده و با کیفیت به سیستم روغنکاری خودرو تحویل داده میشود.
خروج ذرات آلودگی:
ذرات آلودگی که توسط المان فیلتر جدا شدهاند، در داخل فیلتر نگهداری میشوند و از عبور به سیستم روغنکاری جلوگیری میشود. این ذرات ممکن است در درپوش فیلتر یا در قسمتهای دیگر فیلتر جمع شوند.
تعویض فیلتر:
با گذشت زمان و استفاده مداوم، ذرات آلودگی و رسوبات ممکن است المان فیلتر را به طور کامل ببندند و جریان روغن را محدود کنند. به همین دلیل، تعویض منظم فیلتر ضروری است تا عملکرد سیستم روغنکاری بهینه باقی بماند.
با استفاده از فیلتر ، روغن خودرو تمیز و با کیفیت باقی میماند و از آلودگی و خرابی موتور جلوگیری میشود. به علاوه، فیلتر میتواند عمر مفید روغن را نیز افزایش دهد، زیرا ذرات آلوده را جدا کرده و از تغییرات شیمیایی و آلودگی روغن کاسته میشود.
مدت زمان تعویض فیلتر احتیاج به عوامل مختلفی دارد. هنگامی که باید فیلتر خودرو را تعویض کنید، بهتر است به دستورالعمل تولیدکننده خودرو و یا دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید. در این دستورالعملها، سیاستهای تعیین مدت زمان تعویض فیلتر مشخص میشود و ممکن است بر اساس عواملی مانند مسافت طی شده، زمان گذشته از تعویض قبلی، شرایط رانندگی و نوع روغن مورد استفاده تعیین شود.
در بعضی موارد، تعویض فیلتر همزمان با تعویض روغن موتور نیز توصیه میشود. این امر میتواند به جلوگیری از آلودگی مجدد روغن تا حد زیادی کمک کند و عمر مفید روغن جدید را افزایش دهد.
در هر صورت، توصیه میشود که در دورههای منظم و با توجه به شرایط رانندگی خودرو، فیلتر را بررسی و تعویض کنید. اگر شما خود توانایی تعویض فیلتر را ندارید، بهتر است این کار را به تکنسین متخصص سرویس خودرو بسپارید تا به درستی انجام شود.
زمان تعویض فیلتر روغن
بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله نوع و مدل خودرو، شرایط رانندگی، نوع روغن مورد استفاده و توصیههای تولید کننده. با این حال، به طور کلی، تعویض فیلتر در بازههای زمانی خاصی انجام میشود.
بیشتر تولیدکنندگان خودرو توصیه میکنند که فیلتر را در هر 5,000 تا 10,000 کیلومتر یا در هر 6 تا 12 ماه تعویض کنید، بسته به شرایط رانندگی و نوع روغن استفاده شده. در شرایط سخت تر، مانند رانندگی در شهر با شرایط ترافیک سنگین، استفاده از روغن در دماهای بسیار بالا یا بسیار پایین، تعویض فیلتر ممکن است بازههای کوتاهتری داشته باشد.
همچنین، در صورتی که خودروی شما دارای سیستم تشخیص وضعیت روغن است (مانند سیستم مانیتورینگ روغن)، توصیه میشود بر اساس آن اقدام به تعویض فیلتر کنید. این سیستمها با تحلیل شرایط و کیفیت روغن، زمان دقیق تعویض فیلتر را مشخص میکنند.
مهمترین نکته این است که برای تعویض فیلتر ، به راهنمای تولید کننده خودرو مراجعه کنید و دستورالعملهای مشخص شده توسط سازنده را رعایت کنید. همچنین، در صورت تعمیرات یا سرویس خودرو در مراکز خدمات تخصصی، با کارشناسان مجرب درباره زمان تعویض فیلتر مشورت کنید.
مزایا تعویض به موقع فیلتر روغن
مزایای تعویض به موقع فیلتر روغن شامل:
- حفاظت از موتور: تعویض به موقع فیلتر باعث حفاظت از سلامت و عمر موتور میشود. این کار با حذف ذرات زرد روغن و آلودگیهای موجود در آن، از خرابی و ساییدگی قطعات موتور جلوگیری میکند.
- بهبود عملکرد: فیلتر روغن تمیز، بهبود عملکرد موتور را تضمین میکند. با حذف ذرات معلق و آلودگیها، راندمان موتور افزایش مییابد و انرژی بهینهتری تولید میشود.
- کاهش هزینهها: تعویض به موقع آن موجب کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات موتور میشود. عدم تعویض فیلتر روغن میتواند منجر به خرابیهای جدی در موتور و نیاز به تعمیرات گرانقیمت شود.
- حفظ کیفیت روغن: فیلتر روغن تمیز، کیفیت روغن موتور را حفظ میکند و از آلودگی آن جلوگیری میکند. این کار باعث افزایش عمر مفید روغن و حفظ کارایی آن میشود.
- حفظ محیط زیست: تعویض به موقع فیلتر روغن به حفظ محیط زیست کمک میکند. با حذف آلودگیهای روغن، جلوگیری از آلودگی محیط زیست و احتمال آسیب به طبیعت و جانداران میشود.
قیمت گذاری فیلتر روغن
ممکن است بسته به مدل، برند و کیفیت فیلتر، تولیدکننده، نوع خودرو و منطقه جغرافیایی مختلف متفاوت باشد. همچنین، مکانیسم قیمت گذاری فیلترهای روغن ممکن است در بازارهای مختلف نیز متفاوت باشد. به طور کلی، قیمت گذاری فیلترهای روغن معمولاً در محدوده قیمتی متوسط قرار میگیرد.
قیمت فیلترهای روغن میتواند در بازارهای قطعات خودرو، فروشگاههای آنلاین، فروشگاههای خدمات خودرو و فروشندگان مستقل موجود باشد. برای اطلاع از قیمت دقیق فیلترهای روغن، میتوانید به فروشندگان محلی خودرو، سایتهای خودرو و پلتفرمهای آنلاین مراجعه کنید و قیمتها را مقایسه کنید.
لازم به ذکر است که قیمت فیلترهای روغن ممکن است به صورت تک قطعه یا به صورت بسته (مانند بستههای چندتایی) ارائه شود، و این نیز میتواند تأثیری در قیمت نهایی داشته باشد.
در هر صورت، بهتر است برای دریافت قیمت دقیق و بهروز فیلتر ، با فروشندگان معتبر یا نمایندگان تأیید شده توسط تولیدکننده خودرو تماس بگیرید.
نحوه تعویض فیلتر روغن
یکی از وظایف مهم در نگهداری خودرو است. در زیر، نحوه تعویض فیلتر را به شما توضیح میدهم:
آمادهسازی:
– قبل از شروع هرگونه کار روی خودرو، مطمئن شوید که خودرو در یک محل ایمن و پارک شده است و موتور سرد است.
– مطمئن شوید که دستکشها و لباسهای مناسبی در اختیار دارید تا از دسترسی به روغن آلوده جلوگیری کنید.
لوازم مورد نیاز:
– فیلتر جدید (مطابق با مدل و سازنده خودرو)
– کلیدها و ابزارهای مورد نیاز برای باز و بسته کردن فیلتر (معمولاً آچار فیلتر استفاده میشود)
– سطل یا ظرف جمعآوری روغن قدیمی
– روغن موتور جدید (مطابق با راهنمای تولید کننده خودرو)
تعویض فیلتر روغن:
- معمولاً فیلتر در نزدیکی موتور قرار دارد. مکان دقیق آن را میتوانید از راهنمای تولید کننده خودرو بیابید.
- با استفاده از آچار فیلتر، فیلتر قدیمی را محکم میگردید تا آن را باز کنید. توصیه میشود قبل از باز کردن فیلتر، یک کیسه پلاستیکی روی قسمت اطراف آن قرار دهید تا روغن آلوده به آن جمع شود.
- پس از باز کردن فیلتر، آن را بیرون بکشید و به سمتی که مانع آلودگی موتور میشود، قرار دهید.
- قبل از نصب فیلتر جدید، لبه پایینی آن را با روغن تمیز کنید. سپس فیلتر را به موتور متصل کنید و به دستتان تا حد ممکن بچرخانید تا آن را محکم کنید.
توجه کنید که فیلتر باید به درستی نصب شود و دستکشها و لباسهای مناسبی را در هنگام نصب آن بپوشید.
تعویض روغن موتور:
- بعد از تعویض فیلتر، مکانیزم تخلیه روغن (معمولاً در کلاهک زیر موتور) را باز کنید و سطل یا ظرف جمعآوری روغن قدیمی را زیر آن قدر مرحله بعد، کلاهک تخلیه روغن را باز کنید تا روغن قدیمی به طور کامل خارج شود. بهتر است صبورانه صبر کنید تا تمام روغن قدیمی خارج شود.
- پس از خالی شدن کامل روغن قدیمی، کلاهک تخلیه را به محل خود برگردانید و محکم کنید.
- حالا به دلخواه روغن موتور جدید را از طریق دریچه تخلیه روغن به موتور اضافه کنید. بهتر است با توجه به راهنمای تولید کننده خودرو و ظرفیت موتور، روغن مورد نیاز را اضافه کنید.
- بعد از اضافه کردن روغن مورد نیاز، درب روغن موتور را ببندید و مطمئن شوید که آن را به طور کامل بسته اید.
- در نهایت، موتور خودرو را روشن کنید و به مدت کوتاهی بگذارید تا روغن در سیستم متداول شود. سپس سطح روغن را بررسی کنید و در صورت نیاز، روغن اضافه کنید.
توجه داشته باشید که این توضیحات به طور کلی برای تعویض فیلتر قابل استفاده است. برای دقت و صحت بیشتر، به راهنمای تولید کننده خودرو و دفترچه راهنما مراجعه کنید. همچنین، در صورتی که احساس ناخوشایندی مانند بوی سوختن یا نشتی روغن داشته باشید، بهتر است خودرو را به یک تعمیرکار متخصص مراجعه کرده و مشکل را بررسی و رفع کنید.
مجوز ها و استاندار های کیفیت فیلتر روغن
ممکن است بسته به منطقه جغرافیایی و قوانین مربوطه متفاوت باشند. در ادامه، به برخی از مجوزها و استانداردهای کیفیت فیلتر اشاره میکنم که در صنعت خودرو و تولید فیلتر استفاده میشوند:
- ISO 4548: استاندارد بینالمللی ISO 4548 مشخصات و اصول آزمون برای فیلترهای روغن را تعیین میکند. این استاندارد شامل مواردی مانند ظرفیت جذب آلودگی، کارایی جداسازی ذرات، مقاومت به فشار و دبی عبور هوای تمیز است.
- SAE J806: استاندارد SAE J806 توسط انجمن مهندسان خودرو سازی (SAE) تعیین شده است و شامل مشخصات فنی و روشهای آزمون برای فیلترهای روغن است. این استاندارد شامل مواردی مانند نحوه تعیین ظرفیت جذب آلودگی، کارایی جداسازی ذرات و مقاومت در برابر ضربههای ناشی از نیروی جریان روغن است.
- TÜV: TÜV یک سازمان معتبر آلمانی است که به ارائه مجوزها و تایید کیفیت برای محصولات مختلف، از جمله فیلترهای روغن، میپردازد. محصولاتی که از مجوز TÜV برخوردارند، به معنایی کیفیت و عملکرد بالایی را ارائه میدهند.
- ANSI/ASME: استاندارد ANSI/ASME در ایالات متحده آمریکا برای فیلترهای روغن استفاده میشود. این استاندارد شامل مواردی مانند اندازهگیری جریان هوا، کارایی جداسازی ذرات و مقاومت در برابر فشار است.
- OEM: برخی از شرکتهای خودروسازی دارای استانداردها و مشخصات خاصی برای فیلترهای روغن است. این استانداردها معمولاً توسط سازندگان خودرو تعیین میشوند و بر اساس نیازهای خودرو و عملکرد مورد انتظار تعریف میشوند.
در هر صورت، برای تهیه فیلتر با کیفیت، توصیه میشود از تولیدکنندگان معتبر و معروفی استفاده کنید و محصولاتی را انتخاب کنید که با استانداردها و مشخصات کیفیت معتبری سازگار باشندمطمئن شوید که فیلتر که انتخاب میکنید، با استانداردها و مقررات محلی سازگار است. همچنین، توصیه میشود که پیش از خرید و استفاده از فیلتر ، با تولیدکننده مورد نظر خود تماس بگیرید و از جزئیات فنی و استانداردهای مربوطه مطلع شوید.
تاریخچه فیلتر روغن
فیلترهای روغن نیز همچون فیلترهای هوا، دستگاهها یا ساختارهایی هستند که برای جداسازی ذرات و آلایندهها از روغن استفاده میشوند. تاریخچه فیلتر روغن به طولانی بر میگردد و در طول زمان تکامل یافته است.
از زمانی که روغن به عنوان یک ماده روانکار و لوبریکانت در ماشینآلات و موتورها استفاده میشد، نیاز به تصفیه و تمیز کردن آن وجود داشت. در ابتدا، از روشهای سنتی برای تصفیه روغن استفاده میشد، مانند استفاده از سنگهای مخزنی یا گذشتن آن از پارچههای جداکننده.
در قرن 20 میلادی، با پیشرفت فناوری و صنعت، فیلترهای روغن پیشرفتهتری توسعه یافتند. از ابتدا، فیلترهای روغن با استفاده از موادی مانند پنبه، پشم، مش، سلولز و فیبرهای مختلف ساخته میشدند. اما با پیشرفت صنعت و شناخت بهتر از ویژگیهای روغن و آلایندههای آن، فیلترهایی با کارایی بالاتر و قابلیت جداسازی بهتر توسعه یافتند.
در سالهای اخیر، با پیشرفت فناوری و استفاده از مواد نوین، فیلترهای روغن با فناوریهای پیشرفتهتری ساخته میشوند. فیلترهای روغن مدرن شامل لایههای مختلف است که برای جداسازی ذرات و آلایندههای مختلف در روغن استفاده میشوند. این لایهها میتوانند شامل الیاف سنتتیک، الیاف گلاس، مش سیلیکا، کربن فعال و غیره باشند. همچنین، فناوریهای نانو و رسانا در ساخت فیلترهای روغن نیز استفاده میشوند که قابلیت جداسازی بسیار بالا و کاهش حجم فیلتر را فراهم میکنند.
از طرفی، فیلترهای روغن همچنان در حال توسعه و بهبود هستند، و تکنولوژیهای جدیدی برای جداسازی آلایندههای روغن در دستگاهها و ماشینآلات در حال تحقیق و توسعه است. این تکنولوژیها بهبود کوالکننده بازدهی فیلترها، افزایش عمر مفید آنها و کاهش نیاز به تعویض مکرر فیلترها را هدف دارند. همچنین، تلاشهایی نیز در جهت استفاده از فیلترهای قابل بازیافت و مواد قابل تجدیدپذیر در ساخت فیلترهای روغن در حال انجام است.
مزایا فیلتر روغن
یکی از اجزای مهم در سیستم روانکاری خودرو است و نقش بسیار حیاتی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح موتور دارد. برخی از مزایای استفاده از فیلتر عبارتند از:
- حفاظت از موتور: به عنوان یک باریکه محافظ بین روغن موتور و قطعات داخلی آن عمل می کند. با حذف اکسیدها، ذرات معلق و کثیفی که در روغن وجود دارند، فیلتر باعث حفظ کیفیت روغن و جلوگیری از ورود آلودگی به موتور می شود.
- بهبود کارایی موتور: با حفظ کیفیت روغن و جلوگیری از تغییر شیمیایی و آلودگی آن، فیلتر بهبود کارایی موتور را تضمین می کند. روغن تمیز و بهینه می تواند راندمان موتور را افزایش دهد و عمر مفید آن را بهبود بخشد.
- حفظ تعادل حرارتی: می تواند به تعادل حرارتی درون موتور کمک کند. با دفع ذرات معلق و کثیفی که در روغن قرار دارند، احتمال نگهداری حرارت در موتور و سبب گرم شدن زیاد آن کاهش می یابد.
- کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری: استفاده از فیلتر مناسب می تواند هزینه های تعمیر و نگهداری موتور را کاهش دهد. با حفظ کیفیت روغن و جلوگیری از ورود آلودگی به موتور، خرابی قطعات داخلی کاهش می یابد و عمر مفید موتور افزایش می یابد.
- بهبود کیفیت هوا: می تواند برخی از ذرات معلق و آلاینده های هوا را که در روغن قرار دارند، حبس کند و جلوی ورود آنها به محیط زیست را بگیرد. این به بهبود کیفیت هوا و کاهش آلودگی هوای محیطی کمک می کند.
به طور کلی، استفاده از فیلتر منظم و مرتب می تواند عمر مفید موتور را افزایش دهد، کارایی و عملکرد آن را بهبود بخشد و هزینه های تعمیر و نگهداری را کاهش دهد.
فیلترهای روغن یکی از عناصر اساسی در سیستم روغنرسانی خودروها هستند که وظیفه حفظ کیفیت روغن و جلوگیری از ورود ذرات مضر به موتور را بر عهده دارند. با این حال، مانند هر قطعه دیگری، فیلترهای روغن هم دارای معایب و نقاط ضعفی هستند. در زیر به برخی از معایب رایج فیلترهای روغن اشاره میکنم:
- انسداد: با گذشت زمان و استفاده از آن، ذرات و رسوبات جمع شده در فیلتر میتوانند به انسداد آن منجر شوند. این انسداد باعث کاهش جریان روغن و فشار روغن در موتور میشود که ممکن است باعث کاهش عملکرد و آسیب به موتور شود.
- عدم عملکرد بهینه در شرایط دمایی مختلف: برخی فیلترهای روغن ممکن است در شرایط دمایی خاص، بهطور موثری عمل نکنند. به عنوان مثال، در دماهای بسیار پایین، روغن ممکن است چسبناک شود و عملکرد فیلتر را کاهش دهد.
- عدم جذب کافی ذرات مضر: برخی فیلترهای روغن ممکن است عدم توانایی در جذب ذرات مضری که اندازهی آنها بسیار کوچک است داشته باشند، داشته باشند که این موجب عبور آنها از فیلتر و ورود به سیستم روغنرسانی موتور میشود و آسیب به قطعات را به همراه میآورد.
- خطر نشتی: فیلترهای روغن باید به طور دقیق نصب شوند تا جلوی نشتی روغن را بگیرند. اگر فیلتر به درستی نصب نشود، ممکن است نشتی روغن به وجود آید که باعث کاهش سطح روغن موتور و حتی آسیب به سطح محیطی موتور میشود.
- مصرف انرژی: فیلترهای روغن به دلیل مقاومتی که در برابر جریان روغن ایجاد میکنند، ممکن است انرژی بیشتری برای پمپ روغن مورد نیاز باشد که این موضوع میتواند مصرف سوخت خودرو را افزایش دهد.
باید توجه داشت که انتخاب با کیفیت و مطابق با نیازهای موتور خودرو و نظر سازنده آن، میتواند این مشکلات را به حداقل برساند.
کارایی فیلتر روغن
فیلتر روغن (Oil filter) در سیستم روغنریزی خودرو نقش مهمی دارد. وظیفه اصلی این فیلتر، جداسازی ذرات آلوده و ذرات سایشی موجود در روغن موتور است. کارایی یک فیلتر روغن بستگی به عوامل زیر دارد:
- جداسازی ذرات سایشی: در فرآیند عملکرد موتور، قطعات مختلف با یکدیگر سایش میکنند و ذرات سایشی از آنها تولید میشود. فیلتر باید قادر باشد این ذرات ریز و سایشی را جدا کند و از ورود آنها به موتور جلوگیری کند. این کار باعث کاهش خرابی و ساییدگی قطعات موتور و افزایش عمر مفید آن میشود.
- جداسازی آلودگیها: روغن موتور ممکن است آلوده شود به آلودگیهایی مانند گرد و غبار، روغنهای سایشی قدیمی، رزینها و رسوبات. فیلتر روغن باید قادر باشد این آلودگیها را جدا کند و روغن تمیز و سالم را به موتور ارسال کند.
- بازدهی فیلتر: فیلتر باید قادر باشد بازدهی بالایی داشته باشد، به این معنی که توانایی جداسازی و تصفیه ذرات و آلودگیها را به خوبی داشته باشد. بازدهی بالا به معنای کاهش میزان آلودگی روغن و افزایش دوره تعویض فیلتر است.
- مقاومت به فشار: فیلتر باید مقاومت کافی در برابر فشار روغن داشته باشد. در طول عملکرد موتور، روغن تحت فشار قرار میگیرد و فیلتر باید قادر باشد این فشار را تحمل کند و عملکرد صحیح خود را حفظ کند.
- عمر مفید و دوام: فیلتر باید دارای عمر مفید و دوام مناسبی باشد. استفاده از فیلترهای با کیفیت پایین ممکن است سبب کاهش عملکرد فیلتر و نیاز به تعویض مکرر آن شود.
تعویض منظم و به موقع آن بسیار مهم است تا عملکرد موتور حفظ شود و خرابیهای ناشی از ذرات آلوده به روغن به حداقل رسیده و عمر موتور افزایش یابد.
خرید فیلتر روغن از مدیران فیلتر
آیا به دنبال فیلتر روغنی با کیفیت برای خودروی خود هستید؟ با مدیران فیلتر همراه شوید و تجربهای عالی از عملکرد بی نقص و حفاظت بیشتر برای موتور خود را تجربه کنید.
مدیران فیلتر، به عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان فیلترهای روغن در بازار، با محصولات با کیفیت و قابل اعتماد خود، جایگاهی برجسته را در صنعت به دست آورده است. فیلترهای روغن ما با استفاده از جدیدترین تکنولوژیها و استانداردهای بینالمللی ساخته شدهاند، تا بتوانند تمامی ذرات آلودگی را به طور کامل از روغن خودرو شما جدا کنند.
با خرید فیلتر مدیران فیلتر، شما بهترین مراقبت را برای موتور خود فراهم میکنید. فیلترهای ما علاوه بر حذف ذرات آلودگی، جلوگیری از سایش زاییده از ذرات ریز و سیلندرها، حفظ راندمان بالا و طول عمر بیشتر موتور شما را تضمین میکنند.
همچنین، مدیران فیلتر با توجه به نیازهای متنوع مشتریان، مجموعهای گسترده از فیلترهای روغن را در اختیار شما قرار میدهد. بدون در نظر گرفتن نوع خودرو یا شرایط رانندگی، ما فیلتری را برای شما داریم که به طور دقیق ترین فیلترهای روغن راهاندازی شده را برای خودرویتان فراهم میکند.
از اعتماد شما به ما ممنونیم و میخواهیم بدانید که مشتریان ما برای محصولات ما رضایت کامل دارند. انتخاب فیلتر مدیران فیلتر به معنای انتخاب بهترین استانداردها، کیفیت بالا و عملکرد بینقص است.
به مدیران فیلتر بپیوندید و تجربهای متفاوت از پویایی و کارآمدی فیلترهای روغن را تجربه کنید. با ما تماس بگیرید و فیلتر را که به خودرویتان نیاز دارید، سفارش دهید. حفاظت کامل موتور شما از امروز آغاز میشود!
نحوه نصب فیلتر روغن
نحوه نصب فیلتر روغن در خودرو به گامهای زیر خلاصه میشود:
آمادهسازی:
- ابتدا مطمئن شوید که موتور خودرو خاموش است و دمای آن کاملاً کاهش یافته است.
- از ایمنی دستان و چشمان خود استفاده کنید.
پیدا کردن محل فیلتر:
- محل نصب فیلتر در موتور معمولاً در نزدیکی موتور و یا در قسمتی از آن قرار دارد. دسترسی به آن بازتر باشد.
تخلیه فشار روغن:
- قبل از شروع کار، فشار روغن موتور را تخلیه کنید. برای این کار، درجا نگه دارید و موتور را حداقل چند دقیقه روشن کنید.
جایگزینی فیلتر:
- فیلتر روغن با گردابی که در زیر موتور قرار دارد، متصل است. آن را با استفاده از ابزارهای مناسب و با دوران در جهت عقربههای ساعت، باز کنید.
- پنجههای نرم میتوانند به عنوان جایگزین ابزارهای خاص برای باز و بسته کردن فیلتر مورد استفاده قرار گیرند.
پیشفیلتر کردن:
- اگر فیلتر جدید دارای یک لاستیک پیشفیلتر است، اطمینان حاصل کنید که آن را نصب کنید. این پیشفیلتر به تصفیه بیشتر روغن کمک میکند.
لوازم دیگر:
- برخی از فیلترها همراه با لوازم جانبی مانند حلقههای چسبنده یا دیگر قطعات ممکن است. مطمئن شوید که تمام لوازم جانبی را همراه با فیلتر جدید نصب کنید.
بستن فیلتر:
- فیلتر جدید را به دقت و با دستان خشک به دور موتور بچرخانید تا سوراخهای پیچها همخوانی پیدا کنند. سپس با دستان یا ابزار مناسب آن را بسته و فشار دهید. اما دقت داشته باشید که زیاد فشار ندهید تا فیلتر به سختی جدا نشود در زمان تعویض بعدی.
تعویض روغن:
- پس از نصب فیلتر جدید، روغن موتور جدید را با توجه به مقدار مشخص شده در دفترچه راهنمای خودرو تعویض کنید.
بررسی نشتی:
- بعد از تعویض، مطمئن شوید که فیلتر به درستی بسته شده و هیچ نشتی روغن وجود ندارد.
بازنگری و تنظیم:
- پس از اجرای موتور، فشار روغن و هرگونه نشتی را بررسی کرده و اطمینان حاصل کنید که همه چیز به درستی کار میکند.
توجه: همواره به دفترچه راهنمای تولید کننده فیلتر روغن خودرو مراجعه کنید تا مطمئن شوید که نکات خاص یا توصیههای سازنده رعایت شدهاند.
نحوه عملکرد فیلتر روغن
فیلتر روغن در یک خودرو یا ماشین کارکرد مهمی دارد. وظیفه اصلی آن حفظ کیفیت روغن موتور و حذف ذرات زاید و آلودگیهای جامد از آن است. عملکرد فیلتر روغن به شکل زیر است:
- جذب ذرات جامد: فیلتر با استفاده از مواد خاصی مانند پارچه، فیلترهای مختلف و الیاف، ذرات جامد مانند خردههای فلزی، خاک و ذرات معلق را جذب میکند و جلوی ورود آنها به سیستم روغن را میگیرد.
- حفظ کیفیت روغن: فیلتر از ورود ذرات جامد و آلودگیهای مختلف به روغن جلوگیری میکند که موجب کاهش کیفیت و عمر مفید روغن میشوند. این عملکرد باعث حفظ عملکرد بهینه موتور و کاهش خرابیهای ناشی از ذرات جامد در سیستم روغن میشود.
- پاکسازی روغن: فیلتر با حذف ذرات جامد و آلودگیها از روغن، روغن را پاکسازی میکند و موجب افزایش عمر مفید آن میشود. این امر موجب حفظ عملکرد بهینه موتور و کاهش هزینههای نگهداری و تعمیرات میگردد.
با این کارکرد، فیلتر مهمترین قسمتهای محافظتی موتور است که به حفظ سلامت و عملکرد بهتر آن کمک میکند. منظور از فیلتر این است که به طور دورهای تعویض شود تا عملکرد بهینه آن حفظ شود و موتور از آلودگی و خرابیهای زودرس جلوگیری شود.
استفاده بهینه از فیلتر روغن
استفاده بهینه از فیلتر روغن بسیار اهمیت دارد تا موتور خودروی شما در بهترین وضعیت عملکردی باشد. برای این منظور، موارد زیر را رعایت کنید:
- تعویض منظم: فیلتر باید به موقع و مطابق با راهنماییهای تولیدکننده خودرو تعویض شود. این کار باعث حفظ کارایی فیلتر و حفظ سلامت موتور میشود.
- استفاده از فیلترهای با کیفیت: انتخاب فیلتر با کیفیت و معتبر مهم است. از فیلترهای معتبر و مطابق با استانداردهای تولید صنعتی استفاده کنید.
- رعایت شرایط کارکرد: در شرایط سخت تر، مثل رانندگی در شهرهای آلوده یا محیطهای گرم، فیلتر به زودیتر آلوده میشود. بنابراین، در این شرایط باید فواصل تعویض را کوتاهتر کنید.
- بررسی نشتیها: نشتیها میتوانند باعث از دست رفتن روغن و کاهش فشار روغن در موتور شوند. اطمینان حاصل کنید که فیلتر روغن و قطعات مرتبط با آن به درستی نصب شده و هیچ نشتیای وجود ندارد.
- نکات مراقبتی: هنگام تعویض فیلتر روغن، بازه زمانی معینی برای نصب آن را رعایت کنید و از استفاده از روغن موتور با کیفیت و مطابق با نیازهای خودروتان اطمینان حاصل کنید.
رعایت این موارد به شما کمک خواهد کرد تا موتور خودرویتان همیشه در بهترین عملکرد ممکن باشد و عمر مفید آن را افزایش دهید.
استفاده بهینه از فیلتر روغن
استفاده بهینه از فیلتر روغن یکی از مهمترین مراقبتهایی است که برای خودروی خود انجام دهید. این اقدام میتواند عمر موتور خودرو را بطور قابل توجهی افزایش دهد و از آسیبهای ناشی از ذرات آلودگی و رسوبات به موتور جلوگیری کند. برای استفاده بهینه از فیلتر، بهتر است که:
- رعایت فراوانی تعویض: بر اساس میزان توصیه شده توسط تولیدکننده خودرو، فیلتر روغن را به موقع تعویض کنید. این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا فیلتر کثیف میتواند منجر به کاهش عملکرد موتور شود.
- استفاده از فیلترهای با کیفیت: هنگام تعویض فیلتر، از فیلترهای با کیفیت و از شرکتهای معتبر استفاده کنید. این کار میتواند تضمین کننده حفاظت بهتری برای موتور باشد.
- مراقبت از سطح روغن: مطمئن شوید که سطح روغن موتور همواره در حد مطلوب است. اگر سطح روغن زیاد یا کم باشد، عملکرد فیلتر روغن ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرد.
- بررسی دورههای تعویض: در شرایط سختتر مانند رانندگی در شهر یا در شرایط آب و هوایی سرد، دورههای تعویض فیلتر را ممکن است نیاز به کاهش یابد. از این جهت، بررسی دورههای تعویض را با شرایط و استفاده شما هماهنگ کنید.
با رعایت این نکات، میتوانید از فیلتر روغن خودروی خود بهینهترین استفاده را ببرید و عمر موتور خود را به حداکثر افزایش دهید.
انتخاب فیلتر روغن مناسب
انتخاب فیلتر روغن مناسب برای خودروی شما بستگی به چندین عامل دارد که شامل نوع موتور، شرایط رانندگی، محیط و دوره تعویض آن است. اینجا چند مرحلهای راهنمایی برای انتخاب فیلتر مناسب است:
- نوع موتور و نوع روغن مورد استفاده: نوع موتور خودرو شما (بنزینی، دیزل یا هیبرید) تعیین کننده نوع روغن مورد نیاز است. بر اساس دستورالعملهای تولید کننده خودرو، ممکن است نوع خاصی از روغن مورد نیاز باشد.
- شرایط رانندگی: اگر شما در شرایطی رانندگی متفاوتی مثل شهری یا بیرون شهری و یا در شرایطی مثل دمای بسیار سرد یا بسیار گرم قرار دارید، نیاز به یک فیلتر با ویژگیهای مخصوص ممکن است.
- دوره تعویض: بر اساس میزان کیلومتر و شرایط رانندگی، دوره تعویض فیلتر روغن ممکن است متفاوت باشد. بر اساس دستورالعملهای تولید کننده خودرو، برنامه تعویض را تعیین کنید.
- بررسی ویژگیهای فنی: بررسی کنید که فیلتر به اندازه کافی با کیفیت باشد تا ذرات آلاینده و رسوبات را از روغن خودرو شما حذف کند و همچنین کارایی روغن را به حداکثر برساند.
- مطالعه نظرات و تجربیات دیگران: مطالعه نظرات و تجربیات دیگران درباره استفاده از فیلترهای روغن مختلف میتواند به شما کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشید.
- بررسی تاییدیهها و استانداردها: اطمینان حاصل کنید که فیلتر روغن مورد نظر شما با استانداردهای معتبری همچون ISO 9001 و ISO/TS 16949 تطابق دارد.
همواره قبل از خرید و استفاده از هر فیلتر روغن، به دستورالعملها و توصیههای تولید کننده خودرو و روغن مورد استفاده توجه کنید.
بررسی تکنولوژیهای جدید در تولید فیلترهای روغن
تولید فیلترهای روغن یکی از زمینههایی است که با پیشرفت تکنولوژیهای جدید بهبود یافته است. برخی از تکنولوژیهای نوین در این حوزه شامل موارد زیر میشود:
1. مواد نانو
استفاده از نانو مواد در تولید فیلترهای روغن به بهبود عملکرد فیلتراسیون و افزایش عمر مفید فیلترها کمک میکند. نانو فیبرها میتوانند ذرات کوچکتر را به دام اندازند و باعث افزایش کارایی فیلتر شوند.
2. مواد پلیمری پیشرفته
استفاده از پلیمرهای خاص و مواد کامپوزیتی سبک وزن که مقاومت به دمای بالا و سازگاری شیمیایی بهتری دارند، باعث افزایش دوام و عملکرد فیلترهای روغن میشود.
3. فیلترهای چند لایه
طراحی فیلترهای چند لایه که شامل لایههای مختلف با وظایف متفاوت هستند، میتواند به بهبود کارایی فیلتراسیون و افزایش عمر فیلترها کمک کند. هر لایه میتواند به طور خاص برای گرفتن نوع خاصی از آلودگیها طراحی شود.
4. تکنولوژی الکترواستاتیک
تکنولوژیهای الکترواستاتیک میتوانند ذرات آلاینده را با استفاده از بار الکتریکی جذب کنند. این تکنولوژی به خصوص در فیلترهای روغن صنعتی و ماشینآلات سنگین مورد استفاده قرار میگیرد.
5. تکنولوژی خود تمیز شونده
فیلترهای خود تمیز شونده با استفاده از مکانیسمهایی مانند لرزش، جریان معکوس هوا یا سیالات شستشو دهنده، میتوانند به طور خودکار تمیز شوند و نیاز به تعویض مکرر را کاهش دهند.
6. حسگرها و تکنولوژیهای هوشمند
استفاده از حسگرهای هوشمند برای نظارت بر عملکرد فیلتر و کیفیت روغن، امکان اطلاعرسانی در زمان نیاز به تعویض فیلتر یا نگهداری را فراهم میکند. این تکنولوژیها میتوانند به بهینهسازی زمان نگهداری و کاهش هزینهها کمک کنند.
7. فناوریهای تولید افزودنی (پرینت سه بعدی)
استفاده از تکنولوژی پرینت سه بعدی در تولید فیلترهای روغن امکان طراحیهای پیچیدهتر و بهینهسازی جریان روغن را فراهم میکند. این تکنولوژی میتواند به کاهش وزن و هزینههای تولید کمک کند.
8. پوششهای ضد میکروبی و ضد اکسایش
پوششهای ویژهای که دارای خاصیت ضد میکروبی و ضد اکسایش هستند، میتوانند عمر مفید فیلترها را افزایش داده و از آلوده شدن روغن جلوگیری کنند.
9. بازیافت و تولید پایدار
فناوریهای جدید در زمینه بازیافت و استفاده مجدد از مواد، میتواند به کاهش تاثیرات زیستمحیطی تولید فیلترهای روغن کمک کند و همچنین هزینههای تولید را کاهش دهد.
فیلترهای روغن قابل شستشو
فیلترهای روغن قابل شستشو نوعی از فیلترهای روغن هستند که میتوان آنها را پس از استفاده، تمیز کرده و دوباره مورد استفاده قرار داد. این فیلترها معمولاً از مواد مقاوم و قابل شستشویی مانند فلزات یا مواد مرکب ساخته میشوند که در برابر فشار و دمای بالا مقاوم هستند.
مزایای فیلترهای روغن قابل شستشو:
- صرفهجویی در هزینه: با توجه به اینکه این فیلترها قابل شستشو و استفاده مجدد هستند، میتوانند در بلندمدت هزینههای تعویض مکرر فیلتر را کاهش دهند.
- دوستدار محیط زیست: استفاده مجدد از فیلترها باعث کاهش تولید زباله و مصرف منابع طبیعی میشود.
- کارایی بالا: برخی از این فیلترها ممکن است کارایی بیشتری در فیلتر کردن ذرات ریز و حفظ کیفیت روغن داشته باشند.
معایب فیلترهای روغن قابل شستشو:
- نیاز به نگهداری و شستشو: برای استفاده مجدد از این فیلترها، نیاز به شستشو و تمیز کردن منظم است که ممکن است وقتگیر باشد.
- هزینه اولیه بالاتر: ممکن است هزینه اولیه خرید این فیلترها بیشتر از فیلترهای معمولی باشد.
- نیاز به تجهیزات خاص برای شستشو: برای شستشوی صحیح این فیلترها ممکن است به تجهیزات یا مواد خاصی نیاز باشد.
این فیلترها عمدتاً در صنایع و کاربردهای خاصی که نیاز به فیلترهای با دوام و قابل اعتماد دارند، مورد استفاده قرار میگیرند.
نکات مهم هنگام خرید فیلتر روغن
هنگام خرید فیلتر روغن، علاوه بر توجه به برند، باید به چند نکته کلیدی نیز دقت کنید. اولاً، مطابقت فیلتر با مدل و سال ساخت خودروی شما بسیار مهم است. هر خودرویی به فیلتر روغن با ابعاد و مشخصات فنی خاص خود نیاز دارد. ثانیاً، کیفیت ساخت فیلتر را بررسی کنید. فیلترهای با کیفیت از مواد مرغوب ساخته شده و توانایی بیشتری در تصفیه روغن و محافظت از موتور دارند. ثالثاً، به تاریخ تولید فیلتر توجه کنید و از خرید فیلترهای تاریخ گذشته خودداری نمایید. چهارم، به وجود نشانههای استاندارد روی بستهبندی فیلتر دقت کنید. استانداردهای بینالمللی مانند ISO-SAE API معیاری برای کیفیت و عملکرد فیلترهای روغن هستند. پنجم، بهتر است از فروشندگان معتبر خرید کنید تا از اصالت کالا اطمینان حاصل کنید. با رعایت این نکات، میتوانید فیلتر روغن مناسب برای خودروی خود را انتخاب کرده و از عملکرد بهینه موتور آن اطمینان حاصل کنید.
جمعبندی
فیلتر روغن یکی از قطعات حیاتی در سیستم روغنکاری موتور خودروها است. وظیفه اصلی فیلتر روغن، حذف ذرات آلوده، رسوبات و آلایندههای موجود در روغن موتور است که در طول عملکرد موتور تولید میشوند. این فرآیند به بهبود کیفیت روغن و حفظ تمیزی آن کمک میکند، عمر مفید موتور را افزایش میدهد و از آسیب به قطعات داخلی موتور جلوگیری میکند. فیلترهای روغن از مواد مختلفی مانند الیاف سلولزی، پلیمرها و فلزات ساخته میشوند و بسته به نوع و مدل خودرو و شرایط کارکرد، در بازههای زمانی مشخصی تعویض میشوند.
سوالات متداول
فیلتر روغن چیست؟
یک قطعه مهم در سیستم روانکاری خودرو است که برای جداسازی ذرات آلوده، زنگ زدگی و رسوبات از روغن موتور استفاده میشود. باعث پاکسازی و نظافت روغن موتور میشود تا از عمر موتور و عملکرد بهتر آن مراقبت شود.
چرا باید فیلتر روغن را تعویض کرد؟
فیلتر در طول زمان با جمعآوری ذرات آلوده، زنگ زدگی و رسوبات، دچار کثیف شدن میشود. هنگامی که فیلتر کثیف میشود، عملکرد آن کاهش مییابد و به جذب و جداسازی ذرات کمتری قادر است. این باعث کاهش کیفیت روغن موتور و افزایش خطر آسیب به موتور میشود. بنابراین، تعویض منظم فیلتر ضروری است.
چه مدت زمانی باید فیلتر روغن را تعویض کرد؟
زمان تعویض فیلتر بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله شرایط رانندگی، نوع و کیفیت روغن موتور، و توصیههای سازنده خودرو. به طور کلی، بیشتر سازندگان خودروها توصیه میکنند که فیلتر را در هر تعویض روغن موتور تعویض کنید، که ممکن است در بازه زمانی ۵,۰۰۰ تا ۷,۵۰۰ کیلومتر یا ۳,۰۰۰ تا ۵,۰۰۰ مایل وقوع بیفتد. با این حال، بهتر است همیشه دستورالعمل تولیدکننده خودرو را بررسی کنید و رعایت کنید.
چه علائمی نشان میدهد که فیلتر روغن نیاز به تعویض دارد؟
علائم مشخصی برای نیاز به تعویض فیلتر وجود ندارد. با این حال، برخی از علائمی که ممکن است نشان دهنده کثیف شدن فیلتر باشند عبارتند از:افزایش مصرف سوخت
صدای ناعادلانه یا غیرمعمولی در موتور
کاهش قدرت و عملکرد موتور
افزایش زمان گرم شدن موتور
ظاهر روغن تیره و کثیف
چه احتیاطهایی باید در تعویض فیلتر روغن رعایت شود؟
در هنگام تعویض فیلتر ، میتوانید به موارد زیر توجه کنید:اطمینان حاصل کنید که موتور خودرو خاموش است و کلید اتصال خودرو را از روشنایی خارج کنید.
مطمئن شوید که سیستم روغن در حالت سرد است تا احتمال خروج روغن سرد و آسیب به پوسته را به حداقل برسانید.
ابزار مناسب را برای باز و بسته کردن فیلتر استفاده کنید و از استفاده از قدرت زیاد در باز کردن فیلتر خودداری کنید.
قبل از نصب فیلتر جدید، لبه را در اندازه کافی با روغن تمیز نمکی یا روغن موتور تغلیظ شده تغلیظ کنید.
فیلتر جدید را با دست نصب کنید و با استفاده از ابزار به دقت نصب کنید. از برش فیلتر یا نصب نکردن آن به دست خودداری کنید.
پس از نصب فیلتر جدید، مطمئن شوید که آن به درستی درپوش فیلتر قرار گرفته است و سایز و نوع مطابق با نیاز خودروتان است.
بعد از تعویض فیلتر، روغن موتور را با مقدار مناسب تکمیل کنید و سطح آن را بررسی کنید.
پس از تعویض فیلتر، موتور خودرو را روشن کنید و بررسی کنید که آیا هیچ نشتی روغنی وجود دارد یا خیر.
شرکت مدیران فیلتر با سال ها تجربه در ضمینه تولید فیلتر از جمله : فیلتر خودرو، فیلتر کابین، فیلتر هوا، فیلتر روغن و فیلتر بنزین اماده ی خدمت به هم میهنان عزیزمان میباشد. جهت اطلاعات بیشتر کلیک کنید.